RSS

>Limau Nipis+Garam=Cawan berkilau!

30 Oct

>Kadang-kadang, bila banyak sangat cawan yang disimpan dalam almari tu menyebabkan kilauan cawan tu dah tak menyerlah. Mungkin jugak, anda terlupa nak beli sabun pencuci pinggan mangkuk dan tercari2..apa yang boleh digunakan untuk menggantikan sabun tu!

Perasan tak..kebanyakan sabun pinggan mangkuk yang kita beli pun,kebanyakannya mengandungi ekstrak pati limau nipis? Ha…pasti ada kegunaannya walaupun tak diformulasikan secara saintifik kan?
Teknik ni, saya dapat dari seorang kawan. Nak kilaukan cawan yang dah pudar kilauannya, mudah ja! Sediakan sebekas air suam, yang dicampurkan garam dan limau nipis (perah dahulu dan letakkan di dalam air). Rendamkan cawan ke dalam bekas air tadi selama 15 minit. Selepas 15minit, bilas dan lap cawan anda. Ting! Cawan anda dah berkilau seperti baru!
Advertisements
 
2 Comments

Posted by on October 30, 2010 in basuh, cawan, kilau, Limau nipis, petua, tips

 

2 responses to “>Limau Nipis+Garam=Cawan berkilau!

  1. awaniz

    October 31, 2010 at 9:20 am

    >lepas ni guna perahan limau je la nak basuh pinggan… pastu duit pun kering.. he3! kalau sekali sekala buat praktikallah kan…

     
  2. rizal

    November 5, 2010 at 1:59 pm

    >awaniz…ni kalau xde sabun bleh la..hehe..waktu terdesak.

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: