RSS

>Kisah di sebalik hotdog 1901 :: Sejarah dan Tokoh

17 May

>
Salam..

Mungkin ramai di antara kita yang pernah makan hotdog 1901. Ala..hotdog yang kedainya kaler hijau tuh! Yang tak pernah makan..kat klcc ada. Sila cari hehe. Mesti orang ingat 1901 ni company luar macam KFC, McD. Jadi, dengan bangganya aku mengumumkan bahawa 1901 ni adalah syarikat Malaysia!
Kisah dalam entri ni, bukan tentang hotdog atau resepi atau lokasi kiosk 1901. Tapi kisah siapa di sebalik 1901 ni. Syarikat ni ditubuhkan pada Julai, 1997 oleh Tengku Rozaidar Tengku Zainol bersama suaminya. Ha..wanita ni lah yang mencipta resepi hotdog 1901 ni, terutamanya sos yang digunakan. Nak tau apa kisah menarik mengenai 1901? Kenapa 1901 ditubuhkan pada bulan Julai?
Menurut Tengku Rozaidar, bulan Julai merupakan bulan Hotdog di USA (Ha..baru tahu la tuh…same la kita =P). So, apa pula kaitan dengan 1901? Sebenarnya, istilah hotdog mula digunakan pada tahun 1901 di Polo Grounds, New York.
Jom kenal lebih dekat dengan Tengku Rozaidar. Tengku Rozaidar ni dahulunya merupakan bekas wartawan penyiaran dan penyampai berita di TV3 dan RTM. Beliau memegang Ijazah Sarjana dalam bidang perhubungan antarabangsa, Ijazah Sarjana Muda Sastera Inggeris serta Ijazah Sarjana Muda TESL.
Mula menceburi bidang perniagaan dengan membuka francais Candy Bouquet, yang menjual bungan yang diperbuat daripada gula-gula. Ketika dalam perjalanan menghadiri beberapa kursus di US, Tengku Rozaidar dan pasangan tertarik dengan beberapa gerai-gerai sorong yang menjual hotdog di lapangan terbang antarabangsa O’Hare, Chicago. Takdir menentukan perniagaan pertama suami-isteri ini gagal.
Dengan semangat yang mendalam dalam bidang perniagaan, mereka masih lagi tidak berputus asa. Tengku dan suami teringat akan konsep menjual hotdog secara gerai sorong di Chicago. Kebetulan pada waktu itu di Malaysia masih belum ada lagi perniagaan hotdog berkonsepkan begitu. Maka, dengan usaha yang gigih, Tengku mula mula menyelidik dan mencipta resepi hotdog yang mengambil masa selama 6 bulan! Dengan bermodalkan RM100,000, Tengku dan suami memutuskan untuk membuka gerai hotdog pertama mereka di Sunway Pyramid.
Siapa sangka, perniagaannya kali ini menjadi. Kini 1901 telah mempunya lebih daripada 60 cawangan di seluruh Malaysia, dan hampir 90% pemilik francais 1901 adalah bumiputera! Kini 1901 telah mula bertapak di pasaran global dengan membuka cawangan di Thailand, Singapura, Indonesia, dan Asia Barat.
Tahniah 1901!
Lesson Learnt : Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya!
Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on May 17, 2010 in Motivasi, Perniagaan, Tokoh

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: