RSS

>Deko-deko rumah: Kabinet Dapur | Part 1

26 Apr

>
Salam…

Entri pada hujung minggu kali ni adalah aktiviti sejak akhir-akhir ni. Sejak mendapat kunci rumah, sedikit demi sedikit aku berusaha untuk menghias rumah baru ku. Memang tak banyak sangat aku renovate oleh sebab rumah aku akan disewakan. Tapi, apa yang aku buat akhirnya berbaloi. Prinsip aku, berikan yang terbaik untuk dapatkan yang terbaik. Dan hasilnya, aku dapat penyewa dan harga sewa yang baik….=)
Apa yang aku buat? Antaranya dalah kabinet dapur. Sebenarnya, sebelum ni aku tak pernah nak ambil tahu tentang hal-hal rumah. Bila dah ada rumah sendiri ni, baru lah mula nak mengenal. Jadi, mungkin ada yang sama perangainya macam aku, so aku nak kongsi pengalaman. Bila nak buat kabinet dapur, antara perkara yang perlu anda semua ketahui adalah material untuk base (bahagian bawah) dan worktop (bahagian meja atau bahagian kerja). Antara material bahagian base adalah konkrit, ABS, dan solid (kayu). Begitu juga dengan bahagian worktop; anda boleh gunakan concrete dengan tiles, atau concrete dengan marble, granite dan pelbagai jenis batuan yang lain serta permukaan solid. Bagi yang budget, material mieco adalah memadai. Tapi ingat, setiap jenis material ada pro dan kontra masing2. Sebagai contoh, mieco top yang merupakan padatan chipboard lebih mudah menyerap air berbanding yang lain. Jadi, langkah-langkah penjagaan yang betul harus diambil bagi memastikan ketahanan dapur anda. Nasihat aku, buat pilihan yang terbaik untuk diri sendiri. Tengok budget masing-masing dan fikir ke depan. Dan, jangan mudah terpengaruh dengan kontraktor. Macam aku, aku lebih suka buat kajian dekat internet. Baca forum-forum, artikel dan kemudian decide.
Bersambung dalam post kedua nanti…..(aku nak bagi shortlisted contractor yang aku dah buat kajian).
Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on April 26, 2010 in Dekorasi Rumah

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: