RSS

>Saya nak jual kapal terbang!

21 Apr

>
Salam…

Dalam dok tengok TV tadi, aku terdengar satu kisah yang diceritakan oleh Dr. Fazley. Mungkin ramai dah dengar cerita ni. Tapi tak kisah, aku nak kongsi bagi semua yang belum mendengar.
Kisahnya di sebuah sekolah, cikgu bertanya, “Murid-murid, nanti besar, apa kamu nak jadi?”. Lebih kurang macam tu la bunyi soalan cikgu tu. Lalu ada sorang pelajar bangun dan kata “Saya nak jadi juruterbang cikgu”. Seorang lagi bangun “Saya nak jadi jurutera kapalterbang cikgu”. Yang bestnya sorang lagi plak cakap “Saya nak jual kapalterbang cikgu”.
Sebenarnya, mesej yang ingin disampaikan dalam cerita ni adalah “mindset”. Mindset budak ke-3 tadi mungkin dah menggambarkan bahawa beliau adalah seorang usahawan yang berjaya pada suatu masa nanti. Jadi, kesimpulannya, apa pun anda nak jadi, tanamkan semangat dan keazaman tu dalam hati dan minda. Sebab, hati yang akan membantu menggerakkan minda anda ke arah yang anda kehendaki
Semoga berjaya!
Advertisements
 
2 Comments

Posted by on April 21, 2010 in Corat-coret, Motivasi

 

2 responses to “>Saya nak jual kapal terbang!

  1. mat

    April 25, 2010 at 6:58 pm

    >lawa la gambar kapai terbang tu…hang ambik tang mana?okla tu nak jual kapai terbang daripada jual bini…hehehe

     
  2. dxcel

    April 26, 2010 at 12:50 am

    >Mat : Gambaq tu dari google. Hehe. Copyright tuan punya.

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: