RSS

>Rahsia RM1

20 Apr

>
Salam semua.

Terima kasih kepada yang menghantar emel memberikan cadangan kepada aku untuk berkongsi sedikit ilmu mengenai kewangan. Terus terang aku katakan, aku bukannya pakar, namun dari pengalaman hidup yang aku tempuhi, aku belajar, belajar dan belajar. Selama 24tahun aku hidup dah berbagai-bagai liku hidup aku tempuhi, termasuklah ujian dalam hal kewangan. Jadi, dengan sedikit pengalaman dan ilmu yang aku ada, aku harap perkongsian ilmu aku kali ni sedikit sebanyak dapat membantu semua pembaca.
Tengokkan pada topik kat atas tu..macam tak menarik je..ye la, dengan RM1 hari ni, apa yang kita boleh buat? Minum teh tarik pun tak lepas (di KL la). Tapi, ada rahsia yang aku nak kongsi dengan semua. Rahsia ni sebenarnya aku petik dari sebuah buku yang aku baca. Mungkin ramai di antara kita tak sempat nak baca buku atau kurang berminat nak menatap buku. Jadi, aku nak kongsi la dalam entri kali ni.
Disebut dalam buku ini, salah satu amalan orang-orang kaya dalam bisnes dan kaya, adalah angka keramat 1 per 10 atau 1/10 atau 10%. Dengan mengamalkan prinsip 1/10 ni secara istiqamah atau berdisiplin, kita semua mampu untuk hidup lebih senang!
Hah..bertambah tak sabar nampak? Sebenarnya, konsep 1/10 ni senang saja. Ada tak duit RM1 dalam poket atau dompet sekarang? OK. Cuba amalkan, tiap RM1 yang anda miliki, hanya RM0.90 (90%) saja yang anda belanja manakala RM0.10 (10%) lagi anda simpan. Mudah bukan? Bermula dengan konsep 90+10 inilah anda sebenarnya mengorak langkah ke arah kehidupan yang lebiih senang. Nak lebih praktikal, amalkan konsep ini setiap kali anda menerima apa-apa bayaran atau duit. Terima ja, terus asingkan 10% daripada pendapatan anda, simpan di tempat lain yang selamat(lebih selamat di bank). Jangan sesekali usik duit tersebut walau apa pun yang terjadi. Anggap saja duit 10% tadi dah habis, dah hilang. Lepas setahun, lihat berapa banyak anda simpan!
Sebenarnya konsep ni dah lama di amalkan oleh orang-orang lama. Nenek moyang kita dulu, tiap kali mereka masukkan beras dalam periuk sebelum menanak, segenggam daripadanya akan diasingkan ke tempat lain. Jadi, tak hairanlah bekalan beras mereka jarang kehabisan.
Namun, kalau kita nak tengok duit yang kita simpan tadi berkembang dari tahun ke tahun, simpan duit tadi ke dalam akaun-akaun pelaburan. Tapi awas, pastikan pelaburan tadi sah di sisi undang-undang, halal dan berpotensi. Contoh pelaburan yang boleh diakatan selamat adalah seperti ASB, saham koperasi dan Tabung Haji. Bagi yang berani mengambil risiko, anda bolehlah melaburkan duit tu dalam unit amanah (unit trust). Ingat, lebih lumayan pulangan yang dijanjikan, lebih tinggi risiko yang perlu ditanggung.
Jadi, jom jadikan tabiat menyimpan 10% sebagai amalan dalam kehidupan kita!
Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on April 20, 2010 in Kewangan

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: