RSS

>Maksimakan Penggunaan Minda

22 Jun

>
Salam sejahtera. Dah lama rasanya saya tak menulis di blog. Seminggu je, tapi rasa lama. Banyak benda yang saya nak kongsi. Syukur, hari ini saya dapat meluangkan masa untuk menulis, Hari ini, kita bercakap pasal minda.

Dalam masa seminit, berbilion bit maklumat yang sedang menuju ke minda kita. Minda kita perlu menaksir dan mentafsir untuk menyampaikan maklumat kepada sistem badan kita. Namun, tidak semua maklumat yang masuk, akan dapat diserap. Kita pernah dengar kan, peribahasa ataupun kata-kata ni “masuk angin keluar asap” atau masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Ha…lebih kurang mcam kata-kata tu la. Oleh yang demikian, untuk membolehkan minda anda beroperasi ke tahap optimum, usah “menyemakkan” minda anda dengan perkara-perkara yang tidak perlu. Sebagai contoh, kita tengok org sebelah beli perabot baru. Perabot pula mahal-mahal. Apa lagi, mula la timbul macam-macam dalam hati tu. “Selama ni tak pernah pun beli barang mahal, hari ni tetiba beli perabot mahal-mahal. Mana dia dapat duit ni?”.

Adoi..abang, akak, makcik, pakcik, datuk, nenek dan adik-adik yang saya kasihi….tak payah la susah-susah nak buat analisis dengan kehidupan org. Buat semak kepala otak kita je…Banyak lagi yang kita kena fikir dan boleh fikir, Dah dia beli perabot baru, barang mahal ataupun dah dia nampak bergaya…anda pun nak macam tu…fikir la macam mana nak dapat macam tu. Fikir nak berniaga ke, nak buat kuih ke ape ke. Fikir untuk majukan diri kita ni dulu. Dia buat apa, macam mana dia dapat duit, tak payah dok bz body. Tapi…ha..ada tapinya….kalau dia sudi berkongsi macam mana dia berjaya..jangan ego. Ambil ilmu yang dia bagi. Kalau nak berjaya..tiru gaya dan cara orang berjaya.

Kesimpulan untuk hari ini, FIKIR YANG PERLU UNTU MENGOPTIMUMKAN OPERASI MINDA ANDA. Sediakan ruang untuk apa yang perlu difikirkan saja.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on June 22, 2008 in Motivasi

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: